AT- Cèdules d'habitabilitat
Només certificació: 70 € per habitatge.
Aquest preu inclou tots els passos necessaris menys la tramitació de la cèdula a la Direcció General d’Habitatge de la Generalitat i el pagament de les taxes corresponents (5.80 €), gestió que pot realitzar el titular de l’habitatge o qualsevol persona a la qual delegui. Inclou:
- Inspecció de l’habitatge.
- Imprès oficial de (segons ocupació).
- Certificació d’habitabilitat (si procedeix) per l’arquitecte i visat pel Col·legi Oficial d’Arquitectes de Catalunya.
Gestió completa: 100 € per habitatge.
Aquest preu inclou tots els passos necessaris fins la obtenció de la Cèdula d’habitabilitat:
- Inspecció de l’habitatge.
- Imprès oficial de solicitud de cèdula d’habitabilitat d’habitatge usat (segona ocupació).
- Certificació d’habitabilitat per l’arquitecte i visat pel Col·legi Oficial d’Arquitectes de Catalunya.
- Tramitació de la cèdula al Departament de Medi Ambient i Habitatge de la Generalitat.
- Taxes de la Generalitat (5.80 €).
Què són les cèdules d’habitabilitat?
La cèdula d’habitabilitat és el document que acredita el cumplimient dels requisits mínims d’habitabilitat establerts al Decret 259/2003 de la Generalitat de Catalunya. Té la funció d’acreditar, a més de que l’habitatge és habitable, la solidesa de l’edifici, i de continuar vigilant perquè els habitatges compleixin i sobretot mantinguin unes condicions d’habitabilitat dignes al llarg del temps.
La cèdula d’habitabilitat, que caduca als 15 anys, és necessària per llogar i vendre un habitatge i perquè les companyies d’aigua, gas, electricitat i telecomunicacions facin el subministre als habitatges.
És obligatòria? Per què és necessària, actualment?
És necessari tenir la cèdula vigent per llogar i vendre un habitatge i perquè les companyies d’aigua, gas, electricitat i telecomunicacions facin el subministre als habitatges. Els bancs i caixes o les assegurances poden exigir-la com a condició per otorgar una hipoteca o una assegurança. També és necessària per al reagrupament familiar d’extrangers.
A més, tenir la cèdula d’habitabilitat vigent és obligatori en funció de l’edad de l’edifici:
- Els habitatges construits abans de l’1 de genere de 1960 l’han de tenir desde l’1 de gener de 2007.
- Els construits entre l’1 de gener de 1960 i el 31 de desembre de 1970 l’hauran de tenir abans de l’1 de gener de 2009.
- Els construits entre l’1 de gener de 1971 i el 31 de desembre de 1980 l’hauran de tenir abans de l’1 de gener de 2011.
- Els construits des de l’1 de gener de 1981 l’hauran de tenir abans de l’1 de gener de 2014.
Quins tràmits s’han de seguir per obtenir les cèdules d’habitabilitat?
Per obtenir la cèdula d’habitabilitat un Arquitecte Tècnic ha d’inspeccionar l’habitatge i expedir el corresponent certificat d’habitabilitat. Posteriorment, s’ha de lliurar aquest certificat a la Direcció General d’Habitatge i pagar les taxes corresponents (5.80 €). La cèdula es rebrà per correu al cap d’uns vint-i-cinc dies.
Quan caduquen les cèdules d’habitabilitat?
Des de l’entrada en vigor del Decret 259/2003, las cèdules d’habitabilitat tenen una validesa de 15 anys. S’han de tornar a obtenir una vegada transcorregut aquest plaç. Anteriorment, les cèdules caducaven als 10 anys; totes les cèdules emeses abans del 1998 han caducat.
Si no troba la seva cèdula, pot trucar a la Secretaria d’Habitatge de la Generalitat (tel. 93 214 70 00), i li diran si continua vigent. En aquest cas, només haurà de demanar un duplicat.
Tots els immobles poden obtenir una cèdula d’habitabilitat?
No. A part de complir els requisits mínims d’habitabilitat establerts al Decret 259/2003, és necessari que l’immoble estigui escripturat com habitatge.
És a dir, un local reformat per complir amb aquests requisits continuarà sense poder obtenir la cèdula: en aquests casos s’ha de solicitar una llicència de canvi d’ús. Aquesta llicència és municipal i està condicionada al cumpliment de la normativa urbanística. Per exemple, alguns municipis prohibeixen els habitatges en planta baixa, de manera que un local en planta baixa reconvertit en habitatge mai podrà obtenir aquesta llicència ni la cèdula si així ho fixa l’ajuntament.
Quina llei regula les cèdules d’habitabilitat?
Les cèdules d’habitabilitat estan regulades pel Decret 259/2003 de la Generalitat de Catalunya (DOGC n.3999 – 30.10.2003, pp.21327ss). Altres decrets i disposicions complementen la seva aplicació.
És important destacar que el 9 d’abril de 2009 va ser publicat al DOGC el Decret 55/2009, sobre condicions d’habitabilitat dels habitatges i la cèdula d’habitabilitat. Entrarà en vigor el 9 d’octubre de 2009 i derogarà el vigent Decret 259/2009. Aquest Decret recull el nou marc d’exigències respecte els criteris de qualitat i habitabilitat que han de garantir els habitatges a Catalunya.
PREGUNTES
Què és un requeriment?
En ocasions, el departament d´habitatge demana a través d'un requeriment més dades per a poder donar curs a la cèdula. Els més corrents són: -El certificat de coincidència entre la finca descrita en l'escriptura i la qual figura en el certificat d'habitabilitat (quan ha canviat el nom del carrer, o el nombre de la finca). -El certificat d'antiguitat, ús i legalitat de la finca (La cèdula és obligatòria a partir de 1.984 pel que no la tenien les construïdes abans d'aquesta data ) Aquesta documentació ha de presentar-se segons habitatge en un termini màxim de 10 dies hàbils des de la recepció del requeriment, si bé la consecució d'aquests certificats en els ajuntaments es pot demorar diversos mesos, retardant d'aquesta manera l'obtenció de la cèdula.
On es tramiten les peticions de cèdules de 2ª ocupació en la comarca del Garraf - Penedes?
Les de la comarca del Garraf es poden tramitar en el Consell Comarcal del Garraf, situat a Vilanova i la Geltrú, plaça Beatriu de Claramunt 5-8, telèfon 938100408 (www.ccgarraf.cat/habitatge) Les del Alt Penedés a Vilafranca, carrer Hermenegild Clascar 1-3 , telèfon 938900000 Aquests centres col·laboren amb la central de la Secretària d´Habitatge, que està a Barcelona, carrer Aragó 244 (entre Rambla de Catalunya i Balmes). Aquí també es poden presentar aquestes peticions.
En ocasions, el departament d´habitatge demana a través d'un requeriment més dades per a poder donar curs a la cèdula. Els més corrents són: -El certificat de coincidència entre la finca descrita en l'escriptura i la qual figura en el certificat d'habitabilitat (quan ha canviat el nom del carrer, o el nombre de la finca). -El certificat d'antiguitat, ús i legalitat de la finca (La cèdula és obligatòria a partir de 1.984 pel que no la tenien les construïdes abans d'aquesta data ) Aquesta documentació ha de presentar-se segons habitatge en un termini màxim de 10 dies hàbils des de la recepció del requeriment, si bé la consecució d'aquests certificats en els ajuntaments es pot demorar diversos mesos, retardant d'aquesta manera l'obtenció de la cèdula.
On es tramiten les peticions de cèdules de 2ª ocupació en la comarca del Garraf - Penedes?
Les de la comarca del Garraf es poden tramitar en el Consell Comarcal del Garraf, situat a Vilanova i la Geltrú, plaça Beatriu de Claramunt 5-8, telèfon 938100408 (www.ccgarraf.cat/habitatge) Les del Alt Penedés a Vilafranca, carrer Hermenegild Clascar 1-3 , telèfon 938900000 Aquests centres col·laboren amb la central de la Secretària d´Habitatge, que està a Barcelona, carrer Aragó 244 (entre Rambla de Catalunya i Balmes). Aquí també es poden presentar aquestes peticions.
On cal cridar per a conèixer l'estat d'una sol·licitud?
Es pot trucar al telèfon 012 d'atenció ciutadana. Cal tenir en compte que el termini que es fixa l'administració per a emetre la cèdula de 2ª ocupació és de 30 dies hàbils des que es va lliurar la sol·licitud en el registre. Posteriorment aquesta cèdula s'envia per correu, encara que també es pot anar a recollir al mateix lloc que es va lliurar.
Quina és la validesa de les cèdules de 2ª ocupació?
Actualment és de 15 anys (abans era de 10 anys). Una vegada caducada s'ha de tramitar novament.
Qui vigila el compliment dels nivells mínims d'habitabilitat?
La Direcció General d´Arquitectura i Habitatge i els Ajuntaments als quals se'ls hagin delegat aquestes funcions són els quals poden inspeccionar els habitatges.
Quines dades figuren en la sol·licitud de cèdula d'habitabilitat d'habitatge usat?
Les dades de la persona sol·licitant, del propietari, del tècnic que realitza la inspecció, la ubicació de l'habitatge, el nombre de peces habitables, la superfície útil i l'ocupació màxima. Com es comptabilitza la superfície útil d'un habitatge?. Són les superfícies interiors d'aquest habitatge, que tinguin una alçada major a 1,90 mts. No s'inclouen els tancaments fixos o mòbils, ni elements estructurals, ni canalitzacions o conductes amb una secció major a 0,010 m2.
Quin és la superfície útil mínima d'un habitatge per a obtenir la cèdula d'habitabilitat de 2ª ocupació?
L'habitatge ha de tenir més de 20 m2 útils, i disposar com a mínim d'una sala, una càmera higiènica, equip de cuina i permetre la instal·lació d'un equip de rentat de roba. Excepcionalment s'admeten habitatges de 15 a 20 m2 útils, si van ser construïdes amb llicència d'obres anterior al 1 de febrer de 1.984 i que disposin de cèdula d'habitabilitat en vigor atorgada abans del 9 d'octubre de 2.009. Aquesta cèdula caducarà quan per qualsevol títol es produeixi la transmissió o possessió de l'habitatge.
Es pot trucar al telèfon 012 d'atenció ciutadana. Cal tenir en compte que el termini que es fixa l'administració per a emetre la cèdula de 2ª ocupació és de 30 dies hàbils des que es va lliurar la sol·licitud en el registre. Posteriorment aquesta cèdula s'envia per correu, encara que també es pot anar a recollir al mateix lloc que es va lliurar.
Quina és la validesa de les cèdules de 2ª ocupació?
Actualment és de 15 anys (abans era de 10 anys). Una vegada caducada s'ha de tramitar novament.
Qui vigila el compliment dels nivells mínims d'habitabilitat?
La Direcció General d´Arquitectura i Habitatge i els Ajuntaments als quals se'ls hagin delegat aquestes funcions són els quals poden inspeccionar els habitatges.
Quines dades figuren en la sol·licitud de cèdula d'habitabilitat d'habitatge usat?
Les dades de la persona sol·licitant, del propietari, del tècnic que realitza la inspecció, la ubicació de l'habitatge, el nombre de peces habitables, la superfície útil i l'ocupació màxima. Com es comptabilitza la superfície útil d'un habitatge?. Són les superfícies interiors d'aquest habitatge, que tinguin una alçada major a 1,90 mts. No s'inclouen els tancaments fixos o mòbils, ni elements estructurals, ni canalitzacions o conductes amb una secció major a 0,010 m2.
Quin és la superfície útil mínima d'un habitatge per a obtenir la cèdula d'habitabilitat de 2ª ocupació?
L'habitatge ha de tenir més de 20 m2 útils, i disposar com a mínim d'una sala, una càmera higiènica, equip de cuina i permetre la instal·lació d'un equip de rentat de roba. Excepcionalment s'admeten habitatges de 15 a 20 m2 útils, si van ser construïdes amb llicència d'obres anterior al 1 de febrer de 1.984 i que disposin de cèdula d'habitabilitat en vigor atorgada abans del 9 d'octubre de 2.009. Aquesta cèdula caducarà quan per qualsevol títol es produeixi la transmissió o possessió de l'habitatge.
Quins espais tenen la consideració de peça habitable?
Són la sala, les habitacions, cuina, càmera higiènica i la sala-cuina. Però no ho són els rebedors, passadissos, distribuïdors, garatges, sales de calderes, terrasses, balconades i cellers. Esperem haver ajudat a buidar els dubtes que sobre cèdules d'habitabilitat i certificats d'habitabilitat puguin existir.
2 comentarios:
Una pregunta? els preus son per qualsevol lloc?
són a la provincia de Barcelona, però és possible que ho fem a la Provincia de Tarragona, també.
Publicar un comentario